بررسی عوامل موفقیت و شناخت بر مدیریت مالی و پولی در بانک ها و اولویت بندی عوامل آن
در بانکداری نوین متغیر های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع پولی بانک ها و موسسات مالی تاثیر می گذارند. شناسایی و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط این مولفه ها با موفقیت بانک ها در تجهیز منابع پولی مقوله ای مهم می باشد. ارزیابی عملکرد و سنجش موفقیت بنگاه ها از جمله مباحث مدیریت است که در حوزه حسابداری مدیریت قابل بحث و بررسی است. درکل به تجربه ثابت شده در شرایط رقابتی موسساتی باقی می مانند که قوی و نیرومند بوده و به شکل کارا و موثر فعالیت می نمایند. لذا حصول روش های نوین در ارائه خدمات بانکی یک مزیت رقابتی برای هر بانک است. اطلاعات حاصل از تحقیق نشان می دهد بانک ها در ارائه خدمات الکترونیک تفاوت دارند. این اطلاعات می تواند مورد استفاده گروه های مختلف با اهداف و انگیزه های متفاوت قرار گیرد. به طور کلی علاوه بر مدیران بانک ها؛ مدیران بانک مرکزی و مشتریان بانک ها نیز علاقمند هستند بدانند که کیفیت و کمیت خدمات بانکداری الکترونیک در هر بانک چگونه است و کدام یک از بانک ها ارائه دهنده بهترین خدمات الکترونیکی هستند.
بارزترین پدیده بانکداری در عصر حاضر جهانی شدن است. بانکها و مؤسسات مالی در گذشته از طریق انجام عملیات بانکی به جذب منابع مالی می پرداختند .در حال حاضر بانکها مانند سایر سازمان ها در سطح جهانی داد و ستد می کنند، از طرفی با توسعه روزافزون تکنولوژی و صنعتی شدن کشورها در جذب منابع مالی تغییرات چشمگیری به وجود آمده است، به نحوی که شبکه های اتوماسیون بانکی و بانکداری اینترنتی یکی از مهمترین راه های تجهیز منابع مالی برای بانکها و مؤسسات مالی شده اند. امروزه بانکها برای افزایش قدرت نقدینگی و بالا بردن کیفیت خدمات خود، خدمات مالی غیربانکی نیز به مشتریان ارائه می کنند و با خرید سازمانهای کارگزاری مانند شرکتهای بیمه و معاملات ملکی در بازارهای غیررسمی نیز فعالیت می کنند و منابع عمده ای را به سمت خود جذب می نمایند. یکی از نقشهای اساسی در بانکداری امروزی را تکنولوژی ایفا می کند تکنولوژی با سرعت بالایی هر روز در حال رشد است. روزانه اتفاقات و اخبار جدیدی را در زمینه تکنولوژی و فناوری می شنویم. در سال 1918 تکنولوژی به صنعت بانکداری جهانی وارد شد در سال 1970 ، صنعت بانکداری توسعه پیدا کرد و در نهایت در سال 1993 ، اینترنت در میان مردم و کسب و کارها محبوب شد. از جمله عوامل مهمی که باعث شد تا بانکداران به سمت اینترنت روی بیاورند، مبالغ بالا و رقابتهای میان غیربانکی ها بود. فناوری اطلاعات و تکنولوژی و سیستم بانکداری کار مشتریان را راحت کرده است. دسترسی آسان مشتریان بانک و موسسات مالی و سهولت در ارائه خدمات بانکی؛ از جمله اهداف استفاده از تکنولوژی در صنعت بانکداری است. به کمک تکنولوژی در ساعات ارائه خدمات بانکی می توان در هر ساعت، صورت حسابهای خود را چک کرد، مبلغ پول خود را کنترل و از خدمات دیگر بهره مند شد. به این ترتیب، با کمک تکنولوژی در بانکداری، می توان ساعات ارائه خدمات بانکی را نیز افزایش داد. به طوری که در هر ساعتی امکان دسترسی به حساب برای کاربران وجود داشته باشد. در حال حاضر یکی از بهترین تکنولوژی هایی که در سیستم بانکداری ایران، موجب تحول اساسی شده است، استفاده از کارت اعتباری است که وسیله ای برای تبادل پول میان مردم است. کارتهایی که از امنیت بالایی برخوردار بوده و دیگر نیازی نیست برای انتقال وجه به بانک مراجعه کرد. بخش گسترده ای از اخبار تکنولوژی و بازارهای مالی مربوط به شرکتهای فینتک است که همچنان در حال پیشرفت هستند. شرکتهای فینتک، نوعی بازار جدید به شمار می روند که ترکیبی از تکنولوژی و امور مالی است. در واقع این شرکتها با توجه به فناوریهای جدیدی همچون هوش مصنوعی، بلاک چین، اتوماسیونهای خودکار و رباتیک، جایگزینی برای ساختارهای مالی سنتی شدند. برای مثال، در گذشته برای پرداخت یک قبض ساده، باید به بانک مراجعه کرده و ساعتها در صف طولانی بانک در انتظار می ماندید. اما فینتک و درگاه های پرداخت اینترنتی کارتان را در عرض چند ثانیه انجام می دهند. این تکنولوژیها همگی مدیون تکنولوژی فینتک در سیستم بانکداری است که توانسته در زمینه پیشرفت تکنولوژی در سیستم بانکداری به خوبی عمل کند.
جهت مطالعه متن کامل مقاله کلیک کنید
کلمات کلیدی : عوامل موفقیت,شناخت بر مدیریت مالی,بانک ها,اولویت بندی عوامل
نویسنده : آرش مهدپرور
تاریخ انتشار : 1403/11/27
فایل های پیوست