بررسی تاثیر فناوری های نوین دیجیتال بر امور مالی سازمان ها
در عصر دیجیتال امروزی به سبب ظهور فناوری های تحول نوین، فرآیندهای سنتی کسب و کار که قبلا سازمان ها از آنها برای پیشبرد اهداف سازمان خود استفاده می کردند، کاملا دگرگون شده است (عباسی،1399). تحول دیجیتال شامل تغییرات عمیقی است که بر اساس فناوری های دیجیتال جدید رخ می دهد. تحول دیجیتال را عموما فرآیندی تعریف می کنند که هدف آن بهبود یک موجودیت با ایجاد تغییرات قابل توجه در ویژگی های آن از طریق ترکیبی از فناوری های اطلاعات، محاسبات، ارتباطات و اتصال است. تحول دیجیتال ریشه در انقلاب صنعتی چهارم دارد که با بستر فناوری سیستمی، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی مشخص می شود که در آن دستگاه های فناوری به هم متصل و هوشمند هستند (العویصی،1400). در همین راستا طیف وسیعی از صنایع با یک تغییر اساسی به نام تحول دیجیتال روبرو هستند که یکی از آنها، بخش های مالی می باشند. نظام های مالی در اکثر جوامع به عنوان مهمترین بخش های نظام های یک کشور محسوب می شود. در طول تاریخ، کشورهایی وجود داشته اند که به خاطر اختلال در نظام اقتصادی دچار بحران های شدید و سپس فروپاشی شده اند. نظام اقتصادی خود شامل زیر نظام های دیگری از جمله نظام پولی و نظام مالی است. کشورهای توسعه یافته جهت هوشمندسازی و افزایش کارایی نظام اقتصادی خصوصا نظام مالی خود، اقدامات زیادی انجام می دهد (بهمنی،1399) که بهره گیری از فناوری های نوین برای بهبود خدمات در بخش های مالی یا فینتک ها، نقش بسیار مهمی در شمول مالی و سرمایه گذاری ایفا می کنند. فینتک ها در حوزه های مختلفی چون ارز دیجیتال، وام دهی، بیمه و بانکداری روزمره کاربرد دارند. همچنین در سال های اخیر نیز فینتک ها یا فناوری مالی به پرطرفدارترین واژه در بازارهای اقتصادی جهان تبدیل شده است(جعفری،1401). فینتک به عنوان تکنولوژی مالی جایگزین به وجود آمده است و روند آن به این صورت بوده است که در مرحله اول، اعتماد و اطمینان به ارائه دهندگان خدمات مالی پس از بحران مالی سال 2008 کاهش یافته و وقوع تعداد زیادی رسوایی مالی مهم، منجر به افزایش گرایش های بازار به سمت تامین مالی جایگزین شده است. دوم، نوآوری در محصولات و خدمات مالی جدید، راحتی، کارایی و سهولت انجام با هزینه کمتر را ارئه می دهد، بنابراین اعتماد به موسسات سنتی را از بین می برد(فلاح اصل،1400). فینتک یا فناوری مالی واژهایی است که برای توصیف فناوری هایی که به دنبال بهبود و اتوماسیون دریافت و استفاده از خدمات مالی هستند، به کار می رود. هدف اصلی فناوری مالی کمک به کمپانی ها، صاحبان کسب و کار و مشتری ها است تا بتوانند عملکرد مالی خود را با استفاده از فناوری اطلاعات شامل هوش مصنوعی و داده های بزرگ بهتر مدیریت کنند. در حال حاضر فینتک بخش های مختلفی دارد و در صنایع گوناگونی مانند آموزش، بانکداری ، مدیریت سرمایه گذاری و جمع آوری کمک های مالی کاربرد دارد. فینتک شامل توسعه و استفاده از ارزهای مجازی مانند بیت کوین هم می شود. به طور کلی فناوری مالی می تواند برای هر نوآوری در نحوه تجارت میان مردم، از اختراع ارز دیجیتال یا حسابداری دوطرفه به کار رود. بعد از انقلابی که با وجود اینترنت برپا شد و پس از اینکه گوشی های هوشمند به وجود آمدند، فناوری مالی به سرعت رشد کرد و در نتیجه فینتک که تا آن زمان تنها فناوری به کار رفته در سیستم های بانک ها و موسسات تجاری گفته می شد؛ برای استفاده از فناوری در امور مالی شخصی یا تجاری هم کاربرد دارد (غفاری حسینی، 1400). نتایج پژوهش اویارحسین و همکاران (1402) در تحقیقی تحت عنوان بانکداری باز در عصر تحول دیجیتال رویکرد نظری و تحلیل رفتاری نشان می دهد که پنجره اصلی ورود به عصر تحول دیجیتال در صنعت بانکداری استفاده از پلتفرم ها و APIها با مدل های ترکیبی متناسب با نیاز هر مشتری می باشد.
باغانی (1399) در مطالعه ای با عنوان بررسی نحوه نظارت بر فناوری های نوین مالی فینتک و ارزدیجیتال نتیجه گرفتند که فینتک ها و ارزهای دیجیتال، می توانند شروعی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فناوری باشند که با حمایت بانکهای کشور و بستر سازی قوانین و مقررات و چهارچوب نظارتی آن توسط بانک مرکزی، پتانسیل و ظرفیت آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. رضایت مشتری هدف و مقصود تمام فعالیت های سازمان های خدمت محور می باشد. در اقتصاد رقابتی امروز، مشتری مداری و جلب رضایت مشتری قانون اول تجارت است و سرپیچی از آن، باعث حذف از بازار می گردد. سازمان ها همواره خواهان این هستند که میزان رضایت مشتریان خود را بالا ببرند تا با ایجاد وفاداری در آنها به سودآوری برسند. از این رو اندازه گیری رضایت مشتری حائز اهمیت است و از مقایسه انتظارات مشتری با عملکرد عرضه کننده خدمت و کالا حاصل می شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث تغییر اغلب کسب و کارهای مختلف گردیده است که در حوزه مالی، تاثیرات تکنولوژی فناوری اطلاعات به فینتک، فناوری نوین مالی معروف شده که سبب تغییر یا ادامه بعضی از صنایع از جمله صنعت بانکداری گردیده است (مغنی، 1398). همچنین فناوری های دیجیتال فرصت های ارزشمندی برای ارائه نوآوری ها و خدمات جدید کسب و کار در بستر اقتصادی جامعه خلق کرده است که نقش مهمی در توسعه پایدار کشور دارد (زادجباری اوچتپه،1401). بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر فناوری های نوین دیجیتال در امور مالی سازمان ها است.
جهت دریافت متن کامل مقاله کلیک کنید
نویسنده :
تاریخ انتشار : 1403/10/26
فایل های پیوست