چگونه جمع‌سپاری نتایج پیش بینی بازار را بهبود می بخشد

جمع‌سپاری ترکیبی متشکل از دو کلمه جمعیت و برون سپاری است. بنابراین جمع‌سپاری به معنی برون سپاری به اجتماعی از افراد است. با توجه به حرکت کسب و کارها به سوی اجتماعی شدن، استفاده از جمع‌سپاری به بکارگیری خرد جمعی کمک خواهد کرد. جمع‌سپاری به معنای برون سپاری کار، فعالیت یا وظیفه ای به یک جمعیت انبوه (شبکه ی گسترده ای از افراد غیر معین) از طریق یک فراخوان عمومی می باشد. جمع آوری، اداره کردن و تسهیم دانش مشتری، می تواند ابزار رقابتی ارزشمندی باشد که بنگاه ها و متخصصان کمتر به آن پرداخته اند. همچنین تغییرات سریع محیط های کسب و کار، دانش مدار بودن بنگاه ها را اجتناب ناپذیر کرده است. از سویی به جمع‌سپاری به عنوان یکی از عوامل کلیدی در خلق کسب و کارهای اجتماعی نیز پرداخته شده است و از این مفهوم به عنوان نیروی کار قدرت یافته در اجتماعات یاد شده است. در ابتدا اصطلاح " crowdsourcing " در سال ۲۰۰۶ برای توصیف و حل مشکلات پراکنده توسط کارگران آنلاین ارائه شد. اما اکنون در بسیاری از علوم کاربرد دارد. امروزه جمع‌سپاری در پیش بینی بازار نیز موفق عمل کرده است. لذا مدیران باید دائما به تغییرات سریع بازار واکنش نشان دهند تا از مزیت رقابتی شان محافظت کنند. این تعهد از طریق اصول مختلفی مانند بازاریابی، نوآوری مدیریت استراتژیک و پیش بینی به رسمیت شناخته می شود. می توان جمع‌سپاری را از نظر الگوهای نوآوری باز، ابزاری برای گردآوری ایده و اطلاعات برای مقاصد خاص دانست. مطالب زیادی در مورد استفاده از کاربران و مشارکت آنان در تولید محصول بیان گردیده است. راه های خلاقانه ای وجود دارند که در آن مشتری در توسعه محصول مشارکت داده شود که یکی از آنها مشتری پیشرو است. گاهی اوقات بهترین ایده از مصرف کننده نهایی و از خارج از بنگاه بدست می آید. در بعضی بخشها مشتری متوسط می تواند راهکارهای تازه را در برآورده ساختن نیازهای اساسی شناسایی کرده و ارزش گذاری نماید؛ و در بعضی قسمتها این کار بسیار مشکل است. مهمتر از آن اینکه گروه طراحی محصول در فرهنگ سازمانی خود بسیار درگیر شده اند که طراحی محصول را از لنز محصولات فعلی خویش می بینند. فون هیپل(۱۹۸۶) پیشنهاد کرد که بعضی از منابع نگاه عمقی به نیازهای مشتریان و نمونه های اولیه محصولات « کاربران پیشرو » است. مشتریانی که هم اینک نیازهای قوی محصولات در آنها پیشاپیش خبر از نیازهای عمومی بازار در آینده می دهد. در بعضی از موارد این کاربران بیانگر بازاری خیلی خاص هستند ولی در بسیار مواقع آنها پیش بینی کننده نیازهای بازاری بزرگ هستند. در روش کاربران پیشرو، مشتریانی که با شرایط خیلی فوق العاده ای مواجه می شوند مورد مصاحبه یا مشاهده قرار می گیرند تا بررسی شود آنها از فراورده چگونه استفاده می کنند. در بعضی شرایط فنی ممکن است کاربران کالاهای استاندارد را برای پاسخگویی به نیازهای خاصشان تغییر دهند. مهم است که شناسایی کنیم که چگونه درس های آموخته شده از کاربران پیشرو را می توان در بازاری گسترده تر بکار گرفت. همچنانکه رهبران تجاری این سیر تکاملی را مدیریت می کنند، یکی از مهمترین و مشکل ترین وظایفی که آنها انجام می دهند، پیش بینی شرایط عدم قطعیت بازار و دستاوردهای تجاری آینده است. توانایی انجام پیش بینی های موثر در مورد بازار خصوصا زمانی اهمیت دارد که میدان استراتژی ها و طرح های اجرایی را توسعه می دهند و تأثیر نتایج بر فروش، سود و ارزش شرکت را پیش بینی می کنند. در واقع تحقیقات، جمع‌سپاری را ابزار پشتیبانی تصمیم گیری نوآورانه ای می داند که می تواند پردازش اطلاعات بازار را تقویت کند و مستقیما پیش بینی های بازار محور (به عنوان مثال اولویت مصرف کننده یا واکنش رقبا) و پیش بینی های تجاری (به عنوان مثال فروش یا سود) را بهبود بخشد. این پیش بینی های بازار محور در مرز مشترک قابلیت های پویای مهم رخ می دهد. یادگیری بازار به پیش بینی هایی تبدیل می شود که از برنامه ریزی و اجرا، توسعه محصول جدید، قیمت گذاری و تصمیم گیری استراتژیک پشتیبانی می کند. تحقیقات اساسی این موضوع را تائید می کند که پیشرفت ها در توسعه و استفاده از یادگیری بازار می تواند از طریق توسعه پردازش اطلاعات بازار که آن را تولید می کند حاصل شود. در این زمینه پیشگویی طرفداران این مطالب تکنیک های نوآورانه بهبود پیش بینی های بازارمحور را بررسی می کنند. یکی از تکنیک های در حال ظهور در تجارت و سایر رشته ها جمع‌سپاری است. رایج ترین این تکنیک ها، نرم افزارهای جمع‌سپاری است که از یک پایگاه فناوری مرکزی استفاده می کند تا اطلاعات و اهداف گروهی از افراد مختلف را جمع آوری و ادغام کند تا دستاوردهای آینده نامشخص را پیش بینی کند، مشکلات را حل کند یا راه حل ها را طراحی و ارائه کند. جمع‌سپاری یکی از ابزارهای خلاقانه ای است که می تواند به سازمانها جهت پیش بینی بازارکمک کند. این مقوله نحوه پردازش اطلاعات بازار را تقویت می کند و در مقابل، پیش بینی دستاوردهای بازارگرا را بهبود می بخشد. در این تحقیق که با روش مطالعات اسنادی انجام گردیده تاثیر جمع‌سپاری بر بهبود نتایج پیش بینی بازار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

جهت دریافت متن کامل مقاله کلیک کنید

کلمات کلیدی :
نویسنده :
تاریخ انتشار : 1403/10/24
فایل های پیوست